Sunday, May 26, 2013

Hantu.

Photobucket
"Errr, hai?" Rindu? Aww thanks. Hmm kalau tak rindu pun sila buat buat rindu sebab dalam dunia ni kan ramai orang hypocrite, so apa salahnya?

Aku selalu cakap "kalau aku salah, tolong tegur" atau "kalau aku tak betul atau lara, tolong tegur". Tapi maksud aku tegur tu biarlah beralas, berbudi bahasa. Tak gitu? Setiap perkataan yang kita cakap atau luahkan dari halkum tu tak perlu nak berbau penghinaan atau jijik or what so ever, I don't care. Sebab kadang kadang kita tak perasan apa yang kita cuba nak sampaikan tu kadang kadang boleh mengguris hati kecik kawan kita, walaupun dia tak berapa nak kecik.

Ala kita semua ada kawan kawan yang depan depan konon paling kental, paling gagah perkasa, paling kuat kalau datang ribut taufan kuat macam mana pun tak tumbang. Tapi belakang kita, balik rumah tekup muka dekat bantal menangis hempas hempas kaki dekat katil sambil mulut terkumat kamit mencarut. Ops, tu bukan mencarut tapi meluahkan rasa di hati. Wait kenapa aku macam pakar jer haha.

My point is, aku tak kisah kalau orang tegur aku. Bukankah saling tegur menegur tu satu amalan mulia gitu. So takde salahnya kalau seorang itu nak tegur seorang lagi yang macam tak tahu hala tuju atau tersasar sedikit dari jalan yang benar, tak salah. Bagi aku, kalau nak tegur salah aku, tegurrrlahhhh. Trying to express what we feel from our heart is not wrong. Tegurlah sampai pagi esok pun, sampai bumi terbelah dua, sampai seven elevan tutup sekalipun.

But please, mind your words.

Aku ni dah la hati lembut sejak dua menjak ni, dapat pulak yang jenis nak tegur tapi bahasa macam nak ajak berparang. Sedih hati mak tau hukhuk. Tegur? serius aiman tak kisah tapi tolonglah berbudi bahasa hormat menghormati sesama kita. Aku ni bukanya boleh sangat, sikit sikit boleh la tahan, lama lama hmmm.

Bagi aku susah nak jumpa orang yang berani nak tegur salah kita, serius. Dalam berpuluh puluh kawan kita tu, cuma ada dua tiga kerat ja yang jenis tak makan saman yang sanggup tegur kita untuk kebaikan bersama *eceh ayat*. yang lain tu mostly depan cakap takpalahbukan salah kau, okay apa kau buat macam tu bla bla macam kasih sayang gitu tapi belakang kita segala benda dia sebut. Sakit hati ah macam ni.

Tegur melampau salah, tak tegur salah. Apa yang kau cuba nak sampaikan ni?

Entah. Aku ingatkan diri aku, tak salah aku jugak ingatkan korang. Assalamualaikum.




4 comments:

Anonymous said...

Betul tu haha . Lastly kak yana dah update . :) dah habis law sekarang buat apa la?

HeNRieTTa JoSe said...

dalam menegur ada adatnye...jgn smpai memalukan..

Anonymous said...

pe kaitan tajuk entri ngn entri nie .

Anonymous said...

ko tu degillah yana ==. cana nk terima nasihat org ....