Friday, March 23, 2012

Jangan Dengki.

Photobucket
Assalamualaikum and Hi readers.

Kalau sebelum result hari tu aku ada menulis tentang "Jangan Takut Gagal !", hari ni aku menulis tentang "Jangan Dengki". Hehe.

Man La Yarham La Yurham- Sesiapa yang Tidak Menyayangi, Tidak akan Disayangi.


Envy robs security and contentment and revenge promises more than it delivers.

So obviously, semua calon-calon spm sudah tahu result masing-masing. Congratulations kepada semua yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam spm. But to those yang resultnya tak berapa nak cemerlang tu cill laa k.

Aku punya pon cukup-cukup makan jer. Rilek jer.

Tadi bila aku blogwalking kat satu blog ni, ada abang ni cerita pasal dia punya experience di universiti. Oh by the way abang ni ambik course engineering. Oh well, tak penting pon saja nak mention. Haha. So apa yang buat aku tertarik ialah dia cakap yang result spm dia 9A tapi bila di universiti dia tak mampu pon nak dapat pointer up daripada 3.0 sedangkan ada sorang kawan dia ni MasyaAllah, spm dapat 5A jer tapi setiap kali exam kawan dia ni akan dapat pointer up daripada 3.5. Hebat kan?

What can I conclude from his story is that if we work hard and never give up in whatever we do, InsyaAllah we will succeed. Mungkin kita takde rezeki di spm but esok esok who knows right?

However ada sesetengah orang yang tak puas hati dan tak redha dengan apa yang dia dapat dalam spm or mungkin jugak dalam hidup dia. Kalau tak puas hati, then find some ways to make yourselves better takpe la kan but the problem is he/she keeps talking bad things about others. Ni yang aku tak suka ni. Aku rasa orang-orang yang  macam ni patut muhasabah diri, stop talking rubbish about others and yeah make some effort to put yourselves at the same level with others. Lagipon, there is no point of being jealous all the time kan?

Hahha. Hating others won't make you better babe, serious.


Aku sendiri mengaku yang yeah aku pon ada 'cemburu' dengan kejayaan sesetengah kawan aku yang jauh lagi baik daripada aku. Yes, aku mengaku aku jealous dengan korang yang dapat straight As but cemburu tu InsyaAllah akan jadi cemburu yang positif dan cemburu yang bakal push aku up lagi dalam bukan sahaja education tapi jugak satu motivation and inspiration untuk aku berjaya dalam hidup ni secara keseluruhannya. *Azam lepas result*

Aku selalu ajar diri aku supaya ubah persepsi atau perasaan cemburu terhadap kejayaan/kehebatan orang lain kepada admiration/perasaan kagum.

Apa guna mempunyai perasaan dengki atau cemburu dengan orang lain? Kita cuma perlu percaya dengan rezeki yang Allah dah bagi kepada kita. Even kalau kita terus menerus dengki dengan kejayaan orang lain dengan  cara yang negative, it won't change anything! It won't change your result, it won't change your performance, it won't change any single things that you want.

Never regret anything because at one time it was exactly what you wanted.

Mungkin......
Bila satu saat kau dah berjaya satu hari nanti, kau akan rasa betapa bersyukur sebab kau dah pernah gagal dalam hidup ni. And kegagalan itu telah ajar kau banyak benda, kegagalan yang bantu kau jadi apa yang kau nak jadi. So, stop hating others boleh ?


Well, doakan saja kehidupan kita diberkati, dilimpahi kegembiraan dan sentiasa happy dengan apa jua yang berlaku dalam hidup kita. Always remember that hating others won't make you better babe. Memang susah nak jadi positif, I  do admit that. Tapi macam yang aku cakap la why don't we try to change that jealous thing to admiration. Lagi baik kot.  Ada orang yang ditakdirkan berjaya dengan cepat  dan ada sesetengah orang yang lambat sedikit kejayaanya.






"Setiap hamba Allah berjuang untuk kembali kepada Allah serta memiliki tugasan untuk memperjuangkan agama Allah dan menyebarkan kebaikan dan kasih sayang kepada seluruh makhluk bumi" - Oki Setiana Dewi.

Aku begitu kagum dengan beliau.

Follower aku sudah capai angka 600. Terima Kasih sudi follow blog picisan ini. Anda memang terbaik :)

Thanks for reading and Spread the Love . No envy, no jealousy! 
Thanks for reading this.

12 comments:

Mk Syahir said...

woah..great motivation..keppitup!!

Hafizah Zainal Abidin said...

dah folow.. http://mynameishafizah.blogspot.com/ :)

Liyana Izzati said...

@Mk Syahir : Woah, thanks bro :)

Liyana Izzati said...

@Hafizah Zainal Abidin : Thanks :)

Suhaida said...

hai...suka lah entry ni...aida dh follow.. ni blog aida http://monster-girl-writes.blogspot.com/

.........cP~ said...

salam..

Jangan dengki..cemburu tak apa..kalau kena caranya..saya pun pernah gagal. Gagal yang buat saya hilang semangat dan kecewa. Tapi, alhamdulillah, dari kegagalan tu la saya belajar untuk lebih tabah. Bila hati rasa resah sebab masih belum berjaya, teringat balik, oh, aku pernah gagal dan berjaya harungi semua tu. Aku boleh hadapinya jugak lali ni..All the best ye. Liyana...!

Ardini Izzati said...

madah pujangga mc long. hikhik >,,<

Liyana Izzati said...

@Suhaida : Thanks :)

Liyana Izzati said...

@cP: Betul tu kak setuju sangat-sangat :)

Liyana Izzati said...

@Ardini Izzati : Hahhaha. Whatever!

hafisvr4 said...

Semoga hebat peribadi dan akhlak

Liyana Izzati said...

@Hafisvr4 : InsyaAllah, Amin.