Sunday, February 19, 2012

Ubah setting Follower.

Photobucket
Kalau aku boleh cerita semua masalah yang sedang berlaku dalam hidup aku sekarang, orang mesti akan pelik. Macam mana aku boleh survive well, masih lagi boleh senyum dan ketawa macam biasa. Aku cerita masalah aku kat seorang kawan, dia cakap " Gano mung boleh rilek lagi eh? Pelik aku."

Aku masih lagi mampu untuk senyum dan ketawa sebab aku ni memang seorang yang cool. Seriously.

Tak, aku gurau. Aku bukan seorang yang cool cuma buat masa sekarang aku memang malas nak fikir benda-benda yang menyesakkan kepala otak aku. Whatever.

Back to the topic. Hari ni aku tengok makin hari makin ramai blogger-blogger baru muncul. Alhamdulillah. Maksudnya, dunia blog ni akan semakin meriah dengan lebih ramai penulis dan pembaca.

Tapi ada certain setting dalam blogspot yang aku rasa ramai blogger-blogger baru tak ubah. I mean, bukan nak cakap yang setting ni tersangatlah penting tapi boleh dikatakan penting jugak. Hari ni aku nak kongsikan satu setting yang aku rasa paling penting okay.


Follower.
Eh jangan salah sangka tau. Aku bukan nak komen pasal korang punya follower tapi just nak share pasal setting follower. Perasan tak, kalau ada orang follow blog korang, then korang nak follow blog dia balik tak boleh sebab takde link url blog kawan korang tu. Itu yang aku maksudkan. Contohnya macam ni.

Contoh follower yang ada link blog sendiri.

Tidak ada.
So, macam mana nak kasi link tu ada eh? Mudah sahaja.

 1. Korang pergi ke mana-mana blog yang korang dah follow and tekan button "sign in" tu.


2. Bila dah sign in, tekan gambar muka korang tu seperti di atas.

3. Automatically dia akan keluar macam ni. Lepas tu korang tekan kat "Setting" atas tu. Yang aku punya memang dah ada link sebenarnya. So, korang buat-buat tak nampak link blog aku tu. Hehehe.

4. Tekan button "Add Links" itu.

5. Masukkan link korang and nama blog anda. Siap!

Kalau korang punya dah memang ada link blog korang, janganlah ubah ape-ape. Aku taknak bertanggungjawab atas apa-apa yang tak jadi. Hehe.

Selain tu, untuk memudahkan orang lain untuk komen entry korang, aku rasa lebih baik korang buat "Pop-up Window" sebab loading kejap jer. Lagi satu, buang la word verification tu. Bukan semua orang rajin nak isi korang punya ntah ape-ape tuu. Lebih-lebih lagi aku. Memang malas la. Macam mana nak ubah? Korang pergi Dashboard-Setting-Comments. Kat situ korang baca and tick ikut suka hati korang.

Sebab aku punya dashboard yang lama punya. Kalau baru, aku tak tahu pulak. Tapi mesti lebih kurang sama jer kot. Tabahkan mata dan hati untuk cari yer.

6 comments:

mirmashi94 said...

hoho . check dahh . ade2 link blog XD

liyana izzati said...

Dah ada baguslah :)

Ali Power said...

nice info,mekasih.bhahaha. seb bek da reti da selame ni.

Ali Power said...

nice info,mekasih.bhahaha. seb bek da reti da selame ni.

liyana izzati said...

@Ali Power : Sama-sama. Nanti cuba check Atul Lala punya. Dah betul ke tak. Hehe.

Sr. Maryam Fatanah said...

awak,,awak tau x cara buang follower? dont get me wrong..bukan ape some of my followers ade yg dh privatekan blog, yg dh buang blog, yg update blog 10 tahun sekali..so ingt nk remove..if awak tahu do tell me yeah..btw..sudah follow awak