Tuesday, December 22, 2009

kawan, teman dan sahabat

salam....

kawan, teman dan sahabat... sama tapi tak serupa! aik, macamana 2 erk... aku ada pandangan aku sendiri tentang 3 perkataan ni.. hmmm, kawan ialah kawan, teman ialah teman dan sahabat ialah sahabat, kan?
kalu dalam bahasa kelantan ke3tiga perkataan ini biasanya aku dan sek2 aku panggil "saeng" jer, tapi sebenarnya aku membahagikan mereka kepada 3 bahagian ini, siapa di dalam kelompok mana 2 biarlah hanya ak yang tahu :)
kawan,teman,sahabat ialah orang yang paling rapat ngan kite.. ape yg diorang cakap n lakukan banyak mempengaruhi kehidupan seharian kita..sebab 2 org tua2 pernah berpesan supaya pandai memilih kawan..dan kat sini ak nak memetik sedikit kata2 cikgu ak iaitu Cikgu Mat Adam tentang "saeng" ni... kata2 beliau berbunyi begini " semua bermula dari saeng, kalu ayah kite seorang penghisap rokok, jangan salahkan ayah kite kalu kite juga merokok satu hari nanti, seteruk2 ayah kita merokok , pernah ker die suroh kite merokok... xpernah, jadi kat mana kita belajar mengenal rokok 2, dari saeng"........ begitulah antara kata2 beliau yg masih saya ingat sehingga sekarang... beliau juga pernah cakap "pilihlah kawan yg sesuai,, jika kamu berkawan dgn seorang perokok dgn niat kamu ingin menarik dia ke jalan yg asal, kamu xkan berjaya,, kerana satu hari nanti,, die yg akn menarik kamu ke duniannya" lebih kurang macam 2lah nasihat beliau....
ok,, kawan ketawa mmg ramai, tapi kawan menangis..... "when you're happy, the whole world laugh with you but when you're sad, you cry alone".... bagi aku kawan ketawa ramai, kawan menangis pon ramai..kawan yg datang untuk mengambil kesempatan...
jadi, aku nak kongsikan bagaimana aku membahagikan kawan2 aku kepada 3 bahagian ini,, yg pertama, KAWAN..
kawan ialah permulaan dalam setiap persahabatan.. bagi aku, golongan yg aku panggil kawan ni biasanya akan ada di sekeliling kita saat kita senang tapi bila kita dalam kesusahan,, kita xkan jumpa golongan "kawan" ni di sekeliling kita... dan bila kita bersenang, ketawa semula, golongan kawan ni akan datang balik macam ombak di pantai..begi2lah seterus dan seterusnya..kawan kerap kali membawa kite ke arah kesesatan, selalu bermain dengan kata2 yg manis walaupun tidak pada realitinya.. dalam dunia ni, golongan yg bernama kawan ni paling ramai majoritinya....kalau ambil perumpaan negara kita ni, golongan ni kiranya mewakili golongan Melayu or Bumiputera larr..
seterusnya, TEMAN,,
teman ialah golongan kedua selepas..teman ialan orangorang yang selalu berada di sekeliling kita bila kita bila kita senang dan bila kita susah, sang teman ini akan cuba untuk membantu kita.. jika nak dibandingkan dengan kawan tadi, golongan pertengahan ini jauh lebih baik... bila mereka tidak mampu membantu, mereka akan bersikap jujur kepada kita..... di saat kita menangis, teman sentiasa ada disisi kita, menjadi pendengar yg sangat setia... dengan kehadiran mereka mampu membuat kita tenang,, kalau di dunia sekarang ni, golongan teman ni lebih sedikit bilangannya dari golongan kawan tadi.. kalau nk diibaratkan ngan negara kita, aku x reti lar.. korang agak2 sndri lar, kaum mane yg pertengahan...
akhir, SAHABAT..
boleh diibaratkan 1 dalam 1000000... sahabat ialah orang yg sentiasa di sisi kita saat senang dan susah..bak kata pepatah, you jump, i jump lar ni.. golongan ini tidak pernah cuba untuk mengambil kesempatan atas keadaan sahabatnya yang lain,, sentiasa menasihati dgn nasihat yang membina...
sahabat ialah golongan terakhir selepas kawan dan teman, golongan ini biasanya akan ada saat kita perlukan seseorang untuk berkongsi masalah, dan biasanya jawapan yg diberikan oleh mereka selalu membuat kita berasa bernafas kembali.. they had an important roles in our life..kalau nak dibandingkan dengan golongan kawan dan teman, orangorang dlm kelompok ini jauh lagi baik... jika diminta untuk bersikap jujur, golongan ini akan cuba untuk bersikap sehabis jujur tapi pada masa yg sama masih menjaga hati sahabatnya yg lain, tidak pernah mementingkan diri@selfish... kalau kita dalam kesusahan,, golongan yg bernama sahabat inilah yg harus kita cari, mereka akan cuba yg habis baik untuk membantu kita....

kawan, teman, sahabat..
cuba kita renung kita sdang berada di tahap mana.. adakah sudah mencapai posisi teman dan sahabat atau masih dalam kelompok kawan....
seperti menara berkembar kLCC, tapaknya yg besar itu mewakili kawan..
bahagian tengahnya yg banyak kedai 2 mewakili teman...
dan puncaknya yg kecik 2 mewakili, sahabat..
semakin mengecil dan mengecil saiznya...
salam....

No comments: